YouTube – „Școala vedetelor” pentru televiziune?
Cu siguranță acest articol nu are legătură cu celebra emisiune din anii ’90, denumită sugestiv „Școala vedetelor”, dar nici departe nu suntem de această orientare în ceea ce privește YouTube.
Privind noile tendințe se pare că expresia se potrivește de minune în contextual celor întâmplate în ultima perioadă.
Ieri, celebrul vlogger Ray William Johnson, unul dintre pionerii vlogging-ului pe YouTube, a renunțat la popularul său canal în favoarea televiziunii. RayWilliamJohnson a fost un adevărat fenomen atât ca audiență, cât și ca modalitate de a construi un show. Cu un decor simplu și cu o cameră video ieftină, un singur om a reușit să strângă în jurul său peste 10 milioane de utilizatori înscriși și să facă sute de milioane de vizualizări. Canalul Youtube RayWilliamJohnson a reușit în cinci ani să bată orice record de audiență în online.
Astăzi, platforma YouTube categoric ar fi arătat altfel fără pioneri precum Ray, iar haoticul în ceea ce privește conținutul ar fi dominat, ca la începuturi. Ideea de canal Youtube ar fi fost doar un profil banal pe o platformă unde ai voie, cu mici restricții, să postezi filmulețe proprii. Meritul YouTube este de a fi reușit să creeze o nouă generație de comunicatori audio-video: vloggerii, care se bat chiar cu medii clasice de conținut. În acest moment, însă, odată cu noile mișcări, totul pare că se diluează.
RayWilliamJohnson face anunțul că părăsește Youtube-ul prin ultimul clip, intitulat sugestiv „Thank you for everything” și postat pe canalul său. Clipul poate fi urmărit mai jos, cu o serie de realizări punctate de actor:
Celebrul YouTuber Ray nu este singurul care ia calea TV-ului, avem și noi exemple autohtone, de la Mikey Hash (Doza de Haș), care a migrat catre trustul Intact, unde a avut emisiunea iComedy, până la băieții de la TVCenzurat, care urmează sa înceapă o emisiune la Prima TV.
YouTube a demonstrat că poate să aducă o audiență și să fie un barometru de succes pentru acești producători de conținut valoros, înlesnind accesul la vizibilitate și popularitate multor talente care nu ar fi avut niciodată o șansă în media clasice. Interesant este că acum reușește ușor, dar sigur, cu același succes, să îi piardă. Poate că asta și este intenția, până la urmă Youtube este platforma producătorilor de conținu amatorit, când se ajunge la o fază „de profesionist”, oamenii aceștia se îndreaptă spre canale care le pot valorifica munca mult mai bine atât financiar, cât și tehnic.
Tranziția YouTube – TV
Este clar, Ray William Johnson, precum și vloggerii de pe la noi părăsesc mediul YouTube online în favoarea TV-ului din motive legate de carieră și în strânsă legătură cu motivațiile financiare… Care este, totuși, marea diferență?
Să privim puțin cum este perceput un Vlogger: prieteneos, accesibil, poate fi contrazis de utilizatori, ba chiar înjurat, deși nu e de dorit, este disponibil și pentru comunicare live. Unde mai pui că modul de îngurgitare a conținutului este unul interactiv, play-pauză, distribuire a conținutului pe conturile tale de socializare, iar durata clipului – sub 5 minute. Oricum, toate sunt la un click distanta. Ray cu siguranță nu era urmărit doar pentru glumele lui spumoase și pline de originalitate, ci și pentru faptul că era „om din popor”. Cămăruța mică și decorul sărăcăcios folosite de acesta te duceau în acel mediu intim de care avem nevoie fiacre dintre noi. Acel spațiu în care vorbim „între patru ochi”.
Cel mai important pentru utilizatori este garanția că acel conținut video este produs de acel vlogger chiar pentru ei, utilizatorii – așadar, relația vlogger-utilizatori este mult mai directă, în online feedback-ul generează mult mai bine rezultate decât în mediile clasice, unde intervine „birocrația” vrând-nevrând. Oricum, această garanție este cheia, ea îi dă utilizatorului convingerea că și el poate ajunge un vlogger de succes.
Acum, vlogger-ul schimbă macazul și merge pe o nouă rută, spre statutul de „vedetă TV”. Will și nu numai se vor transforma în adevărați showmani profesioniști, iar tot ce înseamnă sentiment de „om din popor” se va nărui pentru o parte din fanii lor. Acum, canalul YouTube la care utilizatorii se uitau în pauzele de masă, la birou, acasă, la școală etc, e pe TV și orice upload al noului show pe YouTube nu va mai fi ca atunci când așteptau acel video doar pentru ei, acolo, online.
Din aceste noi schimbări și migrații de pe Youtube pe TV, reiese un lucru cert: mediul online încă nu este unul matur și care să ofere satisfacții majore producătorilor de conținut. Evident, mă refer la recompensele slabe pentru cei care, în definitiv, contribuie la dezvoltarea conținutului YouTube.
Cred că, în momentul de față, YouTube este cea mai bună platformă de casting și de testare a succesului, dar cam atât. Ce părere aveți? Credeți că succesul din online poate fi portat cu ușurință în TV?